Suami Ada Perempuan Lain? Wanita Ini Ada Cara Tersendiri Tangani Kerenah Suami Yang Ramai Tidak Mampu Buat!

loading...
Memandangkan terlalu banyak masalah rumah tangga yang berpunca daripada orang ketiga maka Media PenMerah paparkan artikel ini sebagai panduan untuk para isteri di luar sana.

Artikel ini adalah perkongsian Izyan Izdihar Shaarani menerusi laman Facebook miliknya. BUKAN berdasarkan pengalamannya tapi panduan dari seorang ustaz yang juga perunding dan kaunselor rumah tangga Jabatan Agama Islam yang ditemuinya.

Tulisan yang panjang namun bermanfaat, paling utama isteri yang berdepan masalah suami curang ini tetap perlu melaksanakan tanggungjawabnya meski hati disakiti. 


Selanjutnya baca perkongsian ini.

I had a santai talk with an ustaz yang merupakan seorang perunding dan kaunselor rumahtangga Jabatan Agama Islam (in fact he is actually my brother, need to clarify, nanti ada orang bersangka buruk dan menganggap aku ada masalah rumah tangga ).  Sekiranya anda diuji dengan suami yang curang di luar sana, apa yang anda perlu lakukan adalah:

1. Penuhi dan sempurnakan semua tanggungjawab anda sebagai isteri.

Wanita zaman sekarang lebih suka buat kerja orang lain berbanding kerja dia. Isteri tidak perlu siasat dan ambil tahu ke mana suami pergi, apa yang suami buat, siapa kawan suami dan semua perbuatan suami di luar pagar rumah adalah bukan bidang kuasa isteri.

Apa bidang kuasa isteri? Melayan suami dengan sempurna, menjaga makan minum suami, bercakap dengan penuh lemah lembut, menyenangkan hati suami dan berhias untuk suami. Ini semua tugas isteri. Tapi kita terbalik. Suami keluar sibuk call tanya pergi mana. Tanya dengan siapa.Tengah buat apa. Itu kerja suami. Bukan kerja kita.

ARTIKEL MENARIK:- Suami Tampar Aku, Aku Tampar Dia Balik. Ini Cara Aku Ajar Suami Aku!

Bila suami balik, isteri tak mandi lagi. Muka kusam takde bedak atau lipstik. Dapur tak berasap bertabur pulak plastik maggi. Cakap dengan suami suara asyik nak tinggi. Berhenti seketika, renungkan kembali, apakah kita sudah sebenarnya menjalankan tanggungjawab sebagai isteri?

2. Jangan tegur, nasihat, bertanya apa-apa tentang kegiatan suami di luar rumah sekiranya perkara itu boleh membawa kepada pergaduhan.

Kebanyakan punca penceraian adalah apabila isteri sengaja membakar nafsu amarah suami. Bukan kuasa isteri untuk soal siasat suami. Isteri tidak boleh menyoal suami seperti dia menyoal anaknya.

Jika suami itu tidak kisah isterinya bertanya, go ahead, tanyalah. Tapi, jika soalan isteri itu boleh menyebabkan suami marah, diamkan sahaja. Menjaga hubungan suami isteri itu lebih utama.

Weh, apa kejam sangat nih? Tak...Sabar dulu.

3. Tutup rapat-rapat aib suami. Itu adalah jihad seorang isteri.

Anda tahu suami ada kaki maksiat. Anda tahu suami anda buruk di luar sana. Tutup aibnya rapat-rapat. Diamkan sahaja. Jangan ceritakan pada ibu anda, ibunya, jiran, atau sesiapa sahaja melainkan untuk dapatkan khidmat nasihat (luruskan niat sebelum mula bercerita tentang aibnya).

4. Yakin bahawa jodoh pertemuan, perpisahan, kebahagiaan dan penderitaan adalah hak Allah.

Kita berusaha keras menghalang hubungan suami dan betina (gituuu) lain itu, tapi adakah kita yakin Allah tidak menakdirkan jodoh mereka berdua?

Kita ingin suami kita kekal milik kita seorang sahaja, apa kita yakin confirm kita akan bahagia? Bukankah kuasa Allah untuk beri bahagia atau derita pada sesiapa sahaja yang dia mahu? Dan Dia beri bahagia tu dalam pelbagai keadaan dan rupa bentuk yang dia mahu.

Oh, kalau begitu, kita isteri ni kena redha ajelah suami buat hal di luar sana? Tak payah buat apa2 lah? Abis meleleh ajelah liur nengok suami berkepit dengan betina lain di luar sana? Jawapannya tidak. Kita kena usaha.

Caranya;
1. Sempurnakan semua tanggungjawab isteri.
2. Taati suami.
3. Tutup aib suami.
4. Elakkan sebarang pergaduhan suami isteri.
5. Berserah pada Allah.

Allah yang pegang hati suami. Allah boleh palingkan hati dia kepada betina (if u want to call her that way) atau perempuan itu sekelip mata. Allah juga boleh palingkan hati dia kepada kita semula pun sekelip mata juga. Jangan buat kerja suami. Jangan buat kerja Allah. Buat kerja kita.

So, sia-sialah kalau kita ni layan suami sempurna tapi suami masih ada perempuan lain di luar sana?

Terpulang, kalau niat kita buat baik kepada suami untuk suami, sia-sialah.Tapi kalau kita jalankan kewajipan kita itu kerana Allah, sudah tentu tidak sia-sia. Besar nilainya di sisi Allah.

Jadi, kalau dia buat maksiat, kita biar ajelah? Kalau dia mati masuk neraka macam mana? Kita kan nak masuk syurga sama-sama.

Jika dia boleh ditegur dan teguran itu tidak menjejaskan keharmonian rumah tangga, tegurlah. Jika dia akan marah, tak perlu tegur. Kerana bukan tanggungjawab isteri menegur dosa suami (Allah tak tanya isteri di atas dosa suami). Tapi tanggungjawab isteri menjaga hati suami.

Masuk syurga atau tidak, itu urusan Allah. Jika Allah nak dia masuk syurga bersama kita ( moga-moga kita masuk syurga), Allah akan beri dia hidayah. Jika tidak, terpulanglah kepada Allah. Dunia ini sementara. Perasaan kita juga sementara.

Tiada siapa yang akan berduka di syurga. Kalau ditakdirkan dia tidak masuk syurga (nauzubillah), kita takkan bersedih kerana tiada ahli syurga yang akan bersedih di akhirat sana (moga-moga kita tergolong dalam ahli syurga). Yang perlu kita sedihkan jika kita sendiri pun tak layak masuk syurga.

Abis, seronoklah suami tu?

Siapa kata? Sehebat-hebat soal siasat kita, hebat lagi soal siasat Allah. Ha, menjawablah kau. Isteri boleh masuk syurga tanpa suami. Suami? Sendiri mau ingat la.

‪#‎indahnyaislam‬. Dia pelihara wanita daripada berduka lara, menangis air mata darah, serang menyerang, meroyan separa gila. Selagi kita faham agama, yakin dengan Allah, kita takkan berduka dan gundah gulana.
loading...

loading...
facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close